DienstverleningICTTips

Zo word je een succesvolle dienstverlener

Advocaat
595views

Aan de slag gaan als dienstverlener is wat je altijd al wilde doen. Je wilt hier dan natuurlijk wel succesvol in zijn. Dat is bijvoorbeeld af te lezen aan de mate van winstgevendheid. Of aan het vermogen om voortdurend relevant te blijven in een veranderende wereld. In dat opzicht is het ook goed om alles erop te richten om mee te kunnen gaan in de veranderingen. Van het pakket aan diensten dat je biedt, tot en met de inrichting van je eigen onderneming. Er zijn een aantal zaken die je in ieder geval kunt meenemen hierin.

Richten op het project

Het eerste wat je moet leren als dienstverlener, is je richten op het project. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 15 procent van de projecten niet tijdig wordt afgerond. Een vergelijkbaar deel blijft niet binnen het budget. Dit komt misschien niet zozeer door je werkwijze, maar misschien wel meer door de manier waarop je je bedrijf hebt ingericht. Dit geeft dus ook te denken of je hier niet iets aan moet doen. Werken in een professionele digitale omgeving is hier een goed voorbeeld van. Zo kan je veel beter zorgen dat je successen blijft boeken als dienstverlener.

Meer uit je tijd halen

Juist door je bedrijf optimaal in te richten kan je meer uit de mogelijkheden halen. Het is opvallend dat je als dienstverlener ditzelfde wel kunt doen voor anderen, maar vaak zelf in de problemen komt met je onderneming. Wanneer je bijvoorbeeld de zaken op het gebied in orde maakt, kost het je minder en houd je ook nog eens meer tijd over. Dit kan je dan mooi benutten om je eigen dienstverlening alleen maar verder te verbeteren. Dit is ook belangrijk want dat wat jij te bieden hebt, is uiteindelijk ook hetgeen waar jouw klanten op af komen.

Veel directer werken

Het voordeel van de moderne technologie is dat het meer mogelijk maakt om direct te werken. Heb je bijvoorbeeld veel medewerkers op pad? Dan is het fijn om te weten dat zij veel van de data zelf kunnen registreren met behulp van een app. Doordat het systeem geheel geautomatiseerd is, komt alles dan ook direct op de juiste plek terecht. Die kennis kan je dan vervolgens weer gebruiken om zaken in je dienstverlening te verbeteren. Zo word je dus steeds efficiënter.

Ook nog eens voordeliger

Het is ook nog eens veel voordeliger om op deze manier te werken. Het is bijvoorbeeld gemakkelijker om het budget te bepalen voor projecten in de toekomst. Daar heb je dan ook nog eens minder mensen voor nodig. Op die manier kan je dus meer verdienen. Ook kan je je klanten een aantrekkelijkere prijs bieden. Zo heeft iedereen er dus ook voordeel van en kunnen je klanten net zo goed mee profiteren.

Enkele belangrijke tips

Om er het maximale uit te halen is het slim om enkele tips ter harte te nemen. Ten eerste is het belangrijk technologische vernieuwing te omarmen. Doe dit wel met het belangrijkste doel voor ogen, namelijk het verbeteren van de dienstverlening. Kies een duidelijk nulpunt, bijvoorbeeld 1 januari van het nieuwe jaar. Zorg dat alles op het gebied van software ook optimaal opgebouwd is om het direct te kunnen benutten. Zorg ook dat iedereen binnen het bedrijf weet wat gedaan moet worden en hoe dit werkt. Werk hiervoor eventueel met een specialist die de uitleg komt geven. Houd alles goed in de gaten zodat eventuele verbeterpunten direct aan het licht komen. Zo is er op termijn meer en meer uit te halen. Dit zal uiteindelijk tot de beste resultaten voor jou leiden.