Tips

Ondernemen in Italië pak je zo aan

Ondernemen in Italië pak je zo aan
481views

Er wordt vandaag de dag aardig wat handel gedreven met het prachtige Italië. Van de bekende oliën en sauzen tot aan designers kleding en Auto’s, de Italianen houden van stijl. Hoe bouw je een relatie op met een Italiaanse ondernemer? En hoe zorg je dat je je goede verhouding met je nieuwe businesspartner optimaal houdt? Je leest het en nog veel meer over zakendoen in Italië in de nu volgende paragrafen.

Goede onderhandelaars

De gemiddelde Italiaan kan aardig goed onderhandelen. Wees daar alert op, want Nederlanders staan er ook om bekend uitstekende deals te kunnen maken. Italianen gaan een discussie niet uit de weg. Zij vinden dat er altijd ruimte moet zijn om wat dan ook bespreekbaar te maken. Het is dan uiteraard onbeleefd om dit af te kappen. Sterker nog, het wordt gewaardeerd als jij zelf kritische vragen stelt – zo worden jullie beide slimmer, is hun mening. Daarbij komt dat de Italianen ook temperamentvol zijn. Discussies kunnen hoog oplopen, maar houdt in gedachte dat dit geen kwade wil is.

Vrienden worden

De Italiaan vindt het belangrijk dat je niet alleen zakelijk een partner bent, maar dat er ook bepaalde privé aangelegenheden gedeeld kunnen worden. Kijk dus niet raar op als je voor een etentje wordt uitgenodigd, of een bruiloft! Italianen zijn erg open, heel anders dan Nederlanders. Het grote voordeel is dan ook dat als je eenmaal een zakelijke partner to echte vriend hebt gemaakt, je hoogstwaarschijnlijk nog vele jaren zaken kunt doen. Overigens is eten echt een Italiaanse hobby. Vanaf de lunch worden er overigens ook al flessen met wijn opengetrokken – je bent gewaarschuwd.

De Italiaanse taal

In veel gevallen kun je gewoon in het Engels communiceren, maar dit is natuurlijk afhankelijk van de persoon waarmee je in gesprek bent. Wel is het zo dat wanneer je Italiaans kunt spreken dit zeer en zeer wordt gewaardeerd door het merendeel van de mensen. Dit laat namelijk zien dat je bereid bent om je te verdiepen in hun taal, waar ze erg trots op zijn. 

Wanneer je zelf geen Italiaanse spreekt, maar in contact met hen bent over documenten of andere zaken dan kun je er voor kiezen om deze natuurlijk te vertalen. Doe dit door een vertaalbureau met native Italiaanse sprekers. Wanneer ze zien dat dit allemaal keurig voor elkaar is en helemaal voldoet aan hoe de Italiaanse taal wordt gesproken dan zal dat voor de onderhandelingen goed uitpakken!

Digitalisatie in Italië

Italië ligt nog heel ver achter als het op digitalisatie en automatisering aankomt. Slechts 50 procent van de bevolking gebruikt internet en social media is lang niet zo populair als in Nederland. Begrippen als SEO, SEA en content management kennen ze in Italië minder en de doorontwikkeling van websites staat nog echt in zijn kinderschoenen. Het is goed om hier rekening mee te houden, zeker tijdens gesprekken met je Italiaanse zakenpartner. 

Kleding

De Italiaanse man en vrouw zijn altijd stijlvol gekleed. Het is tenslotte niet voor niets dat alle grote designers uit deze regio komen. Investeer dus in een mooi pak alvorens je je potentiele klant gaat opzoeken. Zij zullen het waarderen dat je de extra moeite hebt genomen en er is weer één potentieel negatief punt van de baan.