Dienstverlening

Waarom je marketing automation moet inzetten

social-media
253views

Tegenwoordig is marketing automation haast onmisbaar in de moderne wereld van marketing en de nieuwste technologieën. Marketing automation verwijst naar het gebruik van geautomatiseerde tools en technologieën die gebruikt worden in de B2B industrie, voornamelijk om marketingprocessen te stroomlijnen, automatiseren en te meten. Dit maakt het effectief inzetten van tools zoals marketing automation zeer belangrijk. Lees de tekst hieronder goed door om te weten waarom je marketing automation in zou moeten zetten voor je onderneming.

Voordeel 1: doelgerichtere content

Je kunt dankzij het gebruik van marketing automation doelgerichtere content aanbieden aan je doelgroep. Kijk voor meer informatie over marketing automation op Businessbase.nl. Het aanbieden van doelgerichte en gepersonaliseerde content is zeer belangrijk om potentiële klanten te overtuigen om een aankoop te doen. Het gaat hierbij om content die nauw aansluit op de behoeften en interesses van de klant. 

Voordeel 2: betere afstemming van afdelingen

Nog één van de voordelen van marketing automation is dat verschillende afdelingen beter met elkaar kunnen samenwerken. Denk onder andere aan het afstemmen van de sales-en marketingafdeling, waarbij deze afdelingen niet langer zelfstandig van elkaar opereren, maar juist samenwerken voor meer efficiëntie.

Voordeel 3: geautomatiseerde taken

Bepaalde taken worden volledig geautomatiseerd dankzij marketing automation. Dit betekent dat je een hoop tijd en energie bespaart en meer aandacht kunt besteden aan andere belangrijke bedrijfsprocessen. Handmatig en terugkerende taken worden geautomatiseerd en marketingtaken worden versimpeld.

Voordeel 4: leads opvolgen gaat efficiënter

Marketing automation maakt het mogelijk om beter inzicht te hebben van de leads, waardoor je middels een goed beeld van de kwaliteit van een lead je eigen planning en voorbereiding kunt optimaliseren voor een goede lead score. Met marketing automation wordt de ‘buyer journey’ als het ware volledig geautomatiseerd, waardoor ook de marketingproductiviteit omhoog zal gaan.

Voordeel 5: meer inzicht in data

Data wordt meer inzichtelijk gemaakt dankzij marketing automation, waardoor je wel overwogen beslissingen kunt nemen op het juiste moment. Denk hierbij aan data die de potentiele klant zelf heeft afgegeven door het invullen van een contactformulier of door het bezoeken van een bepaalde pagina.

Voordeel 6: meer leads en verbetering ROI

Een ander voordeel van marketing automation is dat het meer leads oplevert, aangezien bezoekers van de website gepresenteerd worden met doelgerichte en kwalitatief goede content en door het automatiseren en personaliseren van diverse processen. De doelgroep wordt zo eerder overtuigd om gegevens achter te laten, wat kan zorgen voor een verhoging in het aantal leads. Marketing automation kan ook je ROI verbeteren aangezien je minder tijd, geld en energie kwijt bent waardoor meer leads omgezet worden tot klanten en de ROI omhoog zal gaan.