Tips

Waarom is adaptief webdesign belangrijk?

250views

Heb je ooit gehoord van adaptief webdesign? Voor wie nog niet vertrouwd is met het onderwerp: het is niets meer dan een webpagina die is aangepast aan verschillende soorten, vormen en grootten van schermen, zoals computers, laptops, tablets en smartphones.

In het geval van bijvoorbeeld een e-commerce website is een adaptief webdesign belangrijk om de winkelervaring van de klant te verbeteren. Dit betekent dus dat ongeacht het apparaat dat er wordt gebruikt om toegang te krijgen tot het e-commerce platform de ervaring optimaal moet zijn.

Benieuwd wat adaptief webdesign is en wat de voordelen ervan zijn? Lees dan dit artikel verder!

Wat is een adaptief webdesign?

Adaptief webdesign is een reeks technieken die optimalisaties in de lay-out en het ontwerp van een webpagina omvatten, zodat deze toegankelijk is voor elk type mobiel apparaat (smartphone, tablet en notebook) of desktop (computer), ongeacht de schermresolutie.

Om dit alles mogelijk te maken, wordt een combinatie van twee programmeertalen gebruikt: HTML, een standaardtaal die wordt gebruikt om inhoud in te voegen en de basisstructuur van een website op te zetten, en CSS, waarmee stijlen, zoals kleuren, marges, vormen en lettertypes op een webpagina kunnen worden aangepast.

Waarom is adaptief webdesign belangrijk?

Het belangrijkste doel van het aanpasbaar maken van een website is ervoor te zorgen dat deze aan de behoeften voldoet en door zoveel mogelijk gebruikers kan worden geraadpleegd.

Tegenwoordig verloopt 80% van al het internetverkeer via Smartphones. En het zijn niet alleen de cijfers die zijn veranderd: ook het gedrag van de gebruikers is anders. Sinds 2017 is het mobiele verkeer met 30,6% toegenomen, terwijl het verkeer afkomstig van desktops met 3,3% is gedaald. Om deze reden moeten, naast een pagina die de aandacht trekt, de tekstuele en visuele elementen waaruit het webdesign is opgebouwd, zich vooral aanpassen aan mobiele schermen. Naast het feit dat dit ervoor zorgt dat de bezoeker een optimale ervaring geniet, draagt dit ook bij aan het conversiepercentage van de website.

Om een kort voorbeeld te geven; op het moment dat een website traag laad op mobiel, of het productoverzicht niet optimaal is, zal een gebruiker geneigd zijn om de aankoop op een website te voltooien die wel goed wordt weergegeven op het mobiele device. Het gevolg hiervan is dat de conversie in het aankooptraject van deze gebruikers daalt.

Het concept van adaptief webdesign kan zelfs worden uitgebreid tot zoekmachines. In 2018 kondigde Google een nieuwe update aan: de Google Mobile First Index. Dit betekent dat de belangrijkste versie die wordt beschouwd om een website op de eerste posities van de zoekmachine (die 95% van het webverkeer ontvangt) te plaatsen, de versie is die op mobiele apparaten is gericht – en niet langer op desktop.

Kortom, als je een website hebt met een adaptief webdesign voor verschillende schermen, heeft je pagina een betere kans om goed te scoren in Google voor mobiel en desktop.

Voordelen van een adaptief webdesign

Zoals inmiddels bekend is het hebben van een adaptief webdesign, ook wel responsive webdesign genoemd, van belang om zo hoog mogelijk te ranken in de zoekmachines, maar ook om de verkopen te stimuleren. Een aantal van de belangrijkste voordelen van een adaptief webdesign lees je hieronder:

1. Adaptief webdesign stimuleert verkopen


Een adaptief webdesign is bijvoorbeeld een manier om jouw verkoop te verhogen. Laten we de feiten eens op een rijtje zetten: 86% van de consumenten met een internetverbinding doet gedurende een jaar minstens één online aankoop, en van dit totaal gebruikt 67% zijn smartphone om de aankoop af te ronden.

Als je dus op het internet wilt gaan verkopen, of zelfs al een onlinewinkel hebt, is het belangrijk een e-commerceplatform te kiezen dat een moderne en responsieve lay-out biedt.

2. Vergroot jouw concurrentievoordeel

Een site die zich aanpast aan mobiele telefoons zorgt er niet alleen voor dat jouw pagina’s bij de beste posities in Google komen te staan, maar ook voor een concurrentievoordeel ten opzichte van concurrenten in jouw nichemarkt.

Met andere woorden, als jouw concurrentie net begint te beseffen wat de voordelen zijn van een adaptieve pagina, ben jij al online aanwezig en kunt je een autoriteit worden in de markt als het gaat om het bieden van een goede browse-ervaring aan klanten.

3. De gebruikerservaring verbeteren

Gebruikerservaring heeft betrekking op hoe mensen zich voelen wanneer ze op jouw site surfen, en moet een relevant punt zijn om het weigeringspercentage te vermijden aangezien 25% van de bezoekers een pagina afbreekt als het vier seconden of langer duurt om te laden. Voor een positieve ervaring is dus niet alleen een efficiënte pagina nodig, maar ook een die intuïtief is. Het doel is een unieke responsive layout aan te bieden, zodat de site door elk type elektronisch apparaat kan worden geraadpleegd zonder enig kwaliteitsverlies.

Adaptief webdesign laten ontwerpen

Ben jij na het lezen van dit blog geïnteresseerd geraakt in een adaptief webdesign, of wil jij hier graag meer over weten. Bij Cornerstones weet men alles van een adaptief webdesign, kan er worden voldaan aan al jouw wensen, en worden vragen met alle liefde beantwoord.
Beschik jij nog niet over een adaptief webdesign? Vraag eens naar de mogelijkheden, en hopelijk kun je hierna snel genieten van jouw eigen adaptieve webdesign!