
Er komt veel kijken bij het beginnen van een eigen onderneming. Voordat je aan de slag kunt, moet je je bedrijf onder andere inschrijven. Hiervoor heb je een adres nodig en het hoewel het misschien handig lijkt om je eigen huisadres op te geven, is het ook een optie om te kiezen voor een virtueel kantoor door middel van een bedrijfsadres. Vooral als je geen specifieke kantoorruimte nodig hebt, is het handig om hiervoor te kiezen. We lichten in dit artikel toe wat een bedrijfsadres is en waarom het handig is om hiervoor te kiezen.
Een virtual office
Als je een virtual office gebruikt, betekent dit dat je kiest voor een adres dat enkel wordt gebruikt voor correspondentie. Je onderneming staat dus op het adres ingeschreven, maar het wordt niet echt gebruikt als kantoor of werkruimte. Je kunt met een virtual office een professionele indruk wekken, maar ook wanneer je je huisadres liever privé houdt, is het handig om te kiezen voor een zakelijk adres. Vooral wanneer het voor je werk belangrijk is om je huisadres niet openbaar te zetten, is dit dus een handig alternatief.
Een zakelijk adres of een zakelijk inschrijfadres?
Het is als beginnende ondernemer niet altijd duidelijk of je nu te maken hebt met een zakelijk adres of een virtual office. Bij een zakelijk adres gaat het daadwerkelijk om de locatie waar het kantoor zich bevindt. In dit geval geef je je huisadres op of huur je een ruimte af die je gebruikt als kantoorruimte. Bij een bedrijfsadres gaat het om een virtueel kantoor. Dat betekent dat het adres zich niet op dezelfde plek bevindt als de daadwerkelijke werkplek.
De voordelen en nadelen van een virtual office
Er zijn verschillende voordelen en nadelen verbonden aan het kiezen voor een virtueel kantoor. Het eerste en meest duidelijke voordeel is dat je veel tijd en geld bespaart als je niet op zoek hoeft naar een geschikte kantoorruimte. Met een zakelijk inschrijfadres huur je een adres en kun je werken vanuit huis of iedere andere locatie. Ook is het erg handig dat je geen zakelijke post ontvangt op je huisadres. Verder voorkom je veel administratieve aanpassingen met een vast inschrijfadres. Als je je werkruimte verhuist, hoef je het adres niet aan te passen, maar blijven de contactgegevens gewoon hetzelfde. Er zijn echter ook een aantal nadelen verbonden aan het kiezen voor een virtueel kantoor. Zo heb je minder inspraak in de zaken rondom het gebouw waar het adres is gevestigd. Het kan daardoor voorkomen dat je, buiten je eigen macht om, niet bij het inschrijfadres terecht kan.