Tips

Transport naar het VK na Brexit: wat kun je verwachten?

Transport naar het VK na Brexit: wat kun je verwachten?
185views

De Brexit heeft de Europese handel dynamiek aanzienlijk veranderd. Terwijl de volledige impact zich nog moet ontvouwen, ondervinden bedrijven die handel drijven tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie al merkbare effecten. Vooral voor bedrijven in het buitenlands transport betekent de nieuwe positie van het VK buiten de EU een complexe uitdaging. In dit artikel bespreken we enkele veranderingen sinds de Brexit, zodat je precies weet wat je kunt verwachten. 

Douane en vertragingen

Een van de meest voor de hand liggende gevolgen van de Brexit voor het buitenlandse transport tussen de EU en het VK is de introductie van douanecontroles. Voorheen konden goederen vrij bewegen tussen het VK en EU-landen zonder dat er douaneformaliteiten nodig waren. Nu zijn er echter douaneaangiften, controles en potentiële tarieven van toepassing, afhankelijk van de aard van de goederen. Dit heeft geleid tot langere wachttijden aan grenzen, met name in belangrijke knooppunten zoals de haven van Dover. Transportbedrijven moeten nu nauwkeurige documentatie bijhouden en zich voorbereiden op mogelijke vertragingen.

Nieuwe handelsroutes

Als reactie op de veranderingen en mogelijke vertragingen bij traditionele routes, hebben sommige transportbedrijven nieuwe routes en methoden onderzocht om goederen te verplaatsen. Bijvoorbeeld, in plaats van het vervoeren van goederen via de kanaaltunnel of de veerboot tussen Dover en Calais, hebben sommige bedrijven alternatieve routes via andere havens in overweging genomen. Dit heeft ook geleid tot nieuwe samenwerkingsverbanden en handelsovereenkomsten, zowel binnen de EU als met andere landen buiten de EU, als bedrijven diversificatie zoeken om risico’s te verminderen.

Veranderingen in regulering en certificering

Buiten de fysieke beweging van goederen zijn er ook aanzienlijke veranderingen in regelgeving en certificering. Bedrijven die bijvoorbeeld voedingsmiddelen, medicijnen of andere gereguleerde producten exporteren, moeten nu voldoen aan zowel VK- als EU-normen, die kunnen variëren. Dit vereist extra tests, certificeringen en controles. Voor bedrijven die in meerdere landen actief zijn, kan dit een aanzienlijke administratieve belasting betekenen, waarbij ze ervoor moeten zorgen dat ze voldoen aan verschillende sets regels, afhankelijk van de bestemming van hun goederen.

De post-Brexit wereld is er een van verandering en aanpassing, vooral voor diegenen in de transportsector. Terwijl er ongetwijfeld uitdagingen zijn, biedt deze nieuwe realiteit ook kansen voor bedrijven om innovatieve oplossingen en nieuwe benaderingen van handel en transport te verkennen. Wat duidelijk is, is dat flexibiliteit, voorbereiding en een goed begrip van de nieuwe regelgeving essentieel zullen zijn voor succes in het buitenlands transport in het tijdperk na Brexit.