
Als je veel tijd hebt gestoken in een mooie website, wil je natuurlijk veel bezoekers hebben. Dit kan je bereiken met zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd. Met een goede zoekmachine optimalisatie scoor je hoger in Google, waardoor je meer verkeer naar je website zal hebben. Echter is er ook nog een andere manier, namelijk SEA (Search Engine Advertising). In dit blog vertellen we je meer over deze optie.
Wat is SEA
Met SEA wordt het adverteren in Google bedoeld. Met SEO moet je erg veel moeite doen om een hoge positie in Google te behalen, maar met SEA is dit erg eenvoudig. Sterker nog, je komt direct bovenaan de zoekresultaten te staan.
Hoe werkt dit dan precies? Met SEA adverteer je op een specifiek zoekwoord of combinatie van zoekwoorden. Als mensen op dit woord of deze woorden zoeken via de zoekmachine van Google komt jouw advertentie met de link naar jouw website helemaal bovenaan de resultaten te staan. Als iemand op de link klikt, betaal je Google een bepaald bedrag. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de populariteit en concurrentie van het gekozen zoekwoord.
Google biedt je overigens de mogelijkheid om een limiet in te stellen. In dat geval stopt Google met het tonen van de advertentie zodra het limiet bereikt is.
De landingspagina
Als iemand op de link naar jouw website klikt, kost dit automatisch geld. Ook als de klik niet tot de gewenste actie leidt, zoals het kopen van een product of dienst. Het is daarom belangrijk dat de pagina, waar iemand terecht komt na de klik, de bezoeker overtuigt en aanzet tot de gewenste actie. Deze pagina wordt ook wel een landingspagina genoemd.
Het is belangrijk om op deze pagina altijd een zogenoemde ‘call to action’ te plaatsen. Dit kan een bijvoorbeeld een knop zijn met de tekst ‘koop nu’ of ‘schrijf je nu in voor de nieuwsbrief’, afhankelijk van wat precies het doel is van de landingspagina. Via verschillende tools kan je bijhouden hoeveel mensen daadwerkelijk de gewenste actie uitvoeren.