Friday, September 20, 2024
ICT

Mis geen waardevolle leads meer met server side tagging 

Mis geen waardevolle leads meer met server side tagging
76views

Veel bedrijven ervaren problemen in het optimaliseren van hun marketingactiviteiten. Zeker doordat de privacywetgeving steeds scherper wordt aangepast en het daardoor lastiger is om het gedrag van websitebezoekers te meten. Zo loop je cruciale informatie mis, wat weer gevolgen heeft voor de effectiviteit van jouw campagnes. Gelukkig is het nog altijd mogelijk om voldoende data te verzamelen. Dit vraagt om innovatieve technieken. In dit artikel bespreken we hoe je geen waardevolle leads meer hoeft mis te lopen dankzij server side-tagging

Wat wordt er bedoeld met server side tagging? 

Server side tagging is voor veel mensen nog een relatief onbekend begrip. Hier komt langzaam (gelukkig) wel verandering in. Dat is ook hard nodig, want deze methode helpt om te voldoen aan de privacywetgeving en toch voldoende data te verzamelen. 

Steeds meer browsers blokkeren zelf cookies vanuit externe bronnen. Dit is informatie dat jij goed had kunnen gebruiken voor het optimaliseren van je campagnes. Google’s server side tagging is dé manier om dit te voorkomen. Hierbij creëer je een subdomein waarmee je de third-party cookies omzet in first-party cookies. Zo gaat er geen data meer verloren en ontvang je de informatie die je nodig hebt. 

Server side tagging via Google Tag Manager 

Via Google Tag Manager kun je eenvoudig verschillende tags implementeren in de server. Zo kun je alle gegevens verzamelen zonder dat de tags afzonderlijk van elkaar gecodeerd moeten worden. Dat bespaart niet alleen veel werk, maar zo zorg je er ook voor dat je enkel de broodnodige informatie verzamelt. Server Side Tagging via Google Tag Manager biedt namelijk niet alleen voordelen voor het bedrijf zelf. Zij verzamelen inderdaad meer waardevolle informatie over de bezoeker, maar tegelijkertijd wordt de bezoeker ook beter beschermd dan bij het toepassen van third-party cookies. Je verzamelt immers enkel informatie die relevant is voor het bedrijf. Gevoelige gebruikersinformatie wordt niet meer verzameld. 

Server side tagging via Google Tag Manager kan best lastig zijn. Hier gaat veel tijd en aandacht in zitten. Daarom is het slim om een deskundige in te schakelen. Bijvoorbeeld de deskundigen van https://www.adpage.io/. Zij weten precies wat nodig is om dit op de juiste manier te implementeren, zodat jij hier verder geen omkijken meer naar hebt. 

Voordelen van server side tagging 

Server side tagging biedt tal van voordelen: 

  • Verzamel enkel relevante data die nodig zijn om campagnes te verbeteren. Hierdoor gaan de conversies omhoog en ben je in staat om je marketingactiviteiten effectiever te maken. Op de lange termijn bespaar je hiermee dus flink wat kosten en zie je meer resultaat terug.
  • De tools zorgen ervoor dat je adblockers eenvoudig kunt vermijden. De privacy van de gebruiker komt hierdoor niet in geding en jij mist geen waardevolle data meer.
  • Jij bepaalt welke data er vanaf jouw server naar derde partijen gaan. Je kunt een zogenaamde filter toevoegen om te voorkomen dat privacygevoelige informatie bij andere kanalen komt. Dit was met client server tagging niet mogelijk.