DienstverleningTips

Merkidentiteit | Herkenning bij consumenten |

Merkidentiteit
492views

Een sterk merk staat bij veel consumenten gelijk aan hoge kwaliteit en dat levert diverse financiële voordelen op. ✓ Strategische voordelen ✓ Lees hier!

Een sterk merk door goed brand management

Brand management is een strategie die een bedrijf kan hanteren waarbij haar producten, diensten of het bedrijf zelf onder een merknaam in de markt profileert. Door dit goed uit te voeren, kan dat resulteren in een sterk merk. Een sterk merk staat bij mensen gelijk aan hoge kwaliteit. Daarnaast heeft het een hoge bekendheid en valt het in de markt goed op. Het belangrijkste voordeel is financieel, want een sterker merk verkoopt beter en consumenten zijn bereid meer te betalen voor een bekend merk. Daarnaast brengt een sterk merk ook strategische voordelen met zich mee. De positie ten opzichte van de concurrenten wordt versterkt en het bedrijf heeft een betere positie richting leveranciers en op de arbeidsmarkt.

Belangrijke bouwstenen van een sterke huisstijl

Succesvol brand management houdt in dat u voortdurend een balans moet zoeken tussen lokale wensen en internationale verwachtingen op basis van strategische visies. Het constant, consistent en consequent doorvoeren van een huisstijl management is de sleutel tot succes. Daarbij zijn er drie bouwstenen die belangrijk zijn om een sterke merkidentiteit te bouwen.

1. Mensen zowel intern als extern bewegen te veranderen

Een nieuw logo of een opgefriste visuele identiteit zorgt niet gelijk voor een sterk merk, want een sterk merk neerzetten begint van binnenuit de organisatie. De medewerkers zijn het fundament bij het bouwen van een sterk merk. Stuk voor stuk medewerkers met een eigen identiteit, maar wel mensen die snakken naar een gedeelde visie en passie.

2. Het aanpassen van de organisatieprocessen om de mensen te laten bewegen

Als brandmanager is het belangrijk om de kennis te delen en anderen te inspireren om te veranderen. Het inspireren van anderen voegt waarde toe aan een merk. Als er meer waarde wordt toegevoegd, dan is de merkherkenning onder zowel interne als externe aandeelhouders hoger. Op deze manier ontstaat er een netwerkeffect en krijgt een merk meer waarde voor anderen.

3. De rol van technologie bij merkidentiteit

Altijd en overal toegang tot communicatie, informatie en samenwerking is cruciaal voor het vergroten van het netwerkeffect. Technologieën faciliteren het succes van dit beoogde netwerkeffect.

Valkuilen bij brand management

Alle merken maken natuurlijk fouten, maar er zijn enkele valkuilen die vermeden kunnen worden om meer merkwaarde te kunnen bouwen. Eén van de belangrijkste pijlers van een succesvolle merkidentiteit is herkenning, verander daarom niet te veel. Kleine veranderingen zijn nodig op zijn tijd, maar probeer de herkenning van het merk te behouden. Gebruik trends om uw merk te versterken, maar volg niet zomaar alle trends blindelings. Wees zorgvuldig met het kiezen van trends, want de verkeerde trends kunnen zorgen voor een verlies aan respect en geloofwaardigheid en daardoor merkwaarde.

Tegenwoordig leven we in een constant veranderende wereld. Voor merken is het belangrijk om mee te veranderen en niet perse qua uiterlijk, maar in zijn geheel. Te lang wachten kan zorgen dat de connectie tussen de doelgroep en het merk verdwijnt. Bedrijven als RGN brand identity services helpen u bij het implementeren van uw merk/bedrijf. Het is belangrijk om deze drie valkuilen te vermijden, tijdens het bouwen van uw merkidentiteit. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden, bekijk de website hier!