DienstverleningICT

Het verschil tussen SEA en SEO marketing

Het verschil tussen SEA en SEO marketing
339views

Voor mensen met een eigen website zijn termen als SEA en SEO vast bekend. Het zijn beide termen die veel voorkomen binnen online marketing. In dit artikel leggen we beknopt uit wat het verschil is tussen beide vormen van online marketing. 

Wat is SEO marketing?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Hieronder wordt verstaan alle inspanningen die je doet om een pagina zo hoog mogelijk te laten ranken in de organische zoekresultaten van Google. 

Het gaat er dus om dat je een webpagina zo optimaliseert, dat Google goed begrijp waar de pagina over gaat. Pas dan kan Google de pagina belonen met een hoge ranking op een belangrijk zoekwoord. Dit proces kun je beïnvloeden door de volgende factoren te verbeteren: content, autoriteit en techniek.

Wat is SEA

SEA staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands: Zoekmachine Adverteren. Hiervoor gebruik je Google Ads. Dit programma van Google is gratis en geeft je de mogelijkheid om advertenties te tonen zodra gebruikers van Google zoeken op bepaalde zoektermen. Hiermee kun je dus heel specifiek adverteren op zoektermen die voor jou business relevant zijn. In de meeste gevallen betaal je per klik. Dus als iemand op jouw advertentie klikt, betaal je een X bedrag aan Google. Dit kan in sommige gevallen wel oplopen tot meerdere euro’s per klik.

De voordelen van SEO marketing

SEA is dus niet gratis. Voor iedere klik betaal je. En dan is het vervolgens maar afwachten of de bezoekers ook iets gaat kopen. De kunst bij SEA als vorm van online marketing is het behalen van een goede ROI. 

SEO daarin tegen kan gratis zijn. Tenminste, als je er zelf mee aan de slag gaat. Er wordt vaak gezegd dat SEO gratis is. Maar dat is vaak niet zo. SEO dienstverlening inschakelen kost geld. En het inkopen van goede backlinks is ook lang niet altijd gratis. 

Toch heeft SEO wel een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van adverteren in Google. Eén van die voordelen is dat SEO veel duurzamer is. Het kost vaak tijd om een goede ranking te realiseren. Maar zodra je die top 3 plek hebt, zorgt dit dagelijks voor nieuwe relevantie bezoekers. En afhankelijk van het zoekvolume kunnen dit er wel enkele duizenden per dag zijn! 

Ander belangrijk voordeel is dat investeren in SEO ook een investering is je website. Een website met goede SEO, converteert stukken beter. Goede SEO marketing zou dus de basis moeten zijn voor iedere website. 

Om een goede positie in Google te bereiken is autoriteit een belangrijke factor. Dit wordt door veel website beheerders over het hooft gezien. Je autoriteit verhogen doe je met linkbuilding. Er zijn verschillende succesvolle strategieën. Eén van die strategieën is het inkopen van kwalitatief goede backlinks. Dan kun je doen door een passend linkbuilding pakket te kopen bij seo-hulp.nl.