Tips

Het verhaal achter Air up; water met een geurtje!

Het verhaal achter Air up; water met een geurtje!
14views

Er komen soms van die producten op de markt waarvan je denkt; hoe verzinnen ze het! De Air Up is daar een voorbeeld van. Dit is een waterfles waar geen smaakje maar een geurtje in zit. Je vult het met gewoon water, en door middel van pods die een geur afgeven lijkt het net alsof er wel een smaakje aan zit. Dé perfecte, gezonde oplossing wanneer jij klaar bent met de hele tijd gewoon saai water drinken en je toch iets extra’s wilt zonder dat je jezelf volstopt met suikers en zoetstoffen. Hoe dit geniale idee zo is ontstaan en welk bedrijf erachter zit? Lees snel verder.

Onze oosterburen

Air Up is een Duits bedrijf en werd in 2018 opgericht in München door Lena Jüngst, Tim Jäger, Fabian Schlang, Simon Nüesch en Jannis Koppitz. Het idee voor deze geurende waterfles ontstond echter al eerder, namelijk in 2016 tijdens de studie Product Design van Lena Jüngst en Tim Jäger. Tijdens hun studietijd ontwikkelden ze een prototype van een geurcapsule die water een zoetere smaak gaf zonder verdere toevoeging van zoetmakers en suiker. In 2019 werd het bedrijf officieel opgericht als dochteronderneming van Ten-Ace GmbH, met ondersteuning van investeerders zoals Frank Thelen en Ralf Dümmel.

Doorontwikkeling

Na de start in Duitsland in 2019 werden binnen zes weken tijd direct al 80.000(!) flessen verkocht. Het bedrijf breidde zich in rap tempo uit naar andere Europese landen, waaronder dus Nederland. Daarna volgden onder andere België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Zweden. In 2022 betraden ze zelfs de Amerikaanse markt en introduceerden ze eveneens elf nieuwe smaken. Dat er volop vraag was naar dit nieuwe concept werd wel zichtbaar door de enorme snelle groei en vraag. In 2023 genereerde Air Up een omzet van meer dan €200 miljoen en had het meer dan 300 medewerkers. Het bedrijf heeft wereldwijd meer dan 5 miljoen flessen verkocht. En dan komt de verkoop van alle diverse pods daar nog eens bij.

Innovatie en duurzaamheid

Zoals gezegd biedt Air Up diverse producten aan. Waarbij de flessen in verschillende maten en kleuren de meeste omzet genereren. Maar ook de geurpods in meer dan 25 smaken zorgen voor een significante omzet. De accessoires zoals drinkrietjes en opbergdoosjes maken het assortiment vervolgens compleet. De geurpods zijn ontworpen om de geur via retronasale geur het idee van smaak te creëren, een soort van fopsysteem van de zintuigen met een gezond resultaat. In lijn met hun duurzaamheidsdoelen heeft Air Up de productie van geurpods verplaatst naar Rotterdam bij het bedrijf Euro Caps. Deze stap verkortte de transportafstanden met 97% en vermindert op deze manier de CO₂-uitstoot. Daarnaast is het bedrijf van plan om de productie van flessen naar Europa te verplaatsen, met fabrieken in Oostenrijk en Duitsland. Het concept van de flessen is natuurlijk per definitie al duurzaam. In plaats van allemaal losse plastic flesjes, gebruik je steeds een hervulbare fles.

Kortom, Air Up is een bedrijf met een fantastisch verhaal. Het is tevens een voorbeeld van een bedrijf wat slim inspeelt op een behoefte en daarmee in no-time kan groeien. Dat ze nog niet uitgegroeid zijn, dat is helemaal de verwachting. Er komt steeds meer weerstand tegen suiker en zoetstoffen, hier draagt Air Up fantastisch aan bij. Een bloeiend en jong bedrijf!

Leave a Response