Dienstverlening

Het nieuwe beoordelen toepassen in jouw bedrijf

HRM
278views

Als werkgever kom je er niet onderuit; het planningsgesprek, het functioneringsgesprek en het beoordelingsgesprek. Ook wel bekend als de HR-cyclus .Aan het begin van het jaar spreek je samen met je werknemer af welke doelen er dat jaar behaald moeten worden. Halverwege het jaar zal je die doelen en de voortgang bespreken. Aan het eind van het jaar zal een beoordelingsgesprek plaatsvinden. Daar kijk je samen met je werknemer terug op het jaar en zal jij beoordelen over de prestaties en behaalde doelen van de werknemer. In plaats van gebruik te maken van het oude beoordelen, kan je gebruik maken van het nieuwe beoordelen.  

Wat maakt het nieuwe beoordelen anders dan het oude beoordelen? 

Bij het nieuwe beoordelen staat een goed gesprek centraal en voer je meerdere gesprekken per jaar. Als werkgever moet je je goed focussen op de ontwikkeling van jouw werknemer. Jij kijkt dan naar wat jij voor jouw werknemer kan betekenen in zijn ontwikkeling. Het gaat in dat geval echt op samenwerken. 

Verder gaat het nieuwe beoordelen vooral om waarderend onderzoek en niet meer om het beoordelen zelf. Aan de hand van de gesprekken, het onderzoek dus, kan jouw bedrijf een betere strategie ontwikkelen en een meerderheid van de werknemers tevreden houden. 

Tot slot wordt er bij het nieuwe beoordelen niet gekeken naar de beloning die de werknemer zal ontvangen.  

Waarom zou je gebruik maken van het nieuwe beoordelen? 

Als werkgever wil je graag dat jouw werknemers zich thuis voelen bij jouw bedrijf. Mensen presteren nou eenmaal beter wanneer zij zich comfortabel voelen. Bij het oude beoordelen wordt er vaak maar één gesprek per jaar gehouden en op basis daarvan een keuze gemaakt. Dit maakt veel werknemers gestrest. 

Bij het nieuwe beoordelen worden er meerdere gesprekken per jaar gehouden en wordt er ook geluisterd naar andere werknemers op de werkvloer. Aan de hand van die feedback van de andere werknemers kan de werkgever een betere keuze maken aangezien er dan meer rekening wordt gehouden met de desbetreffende werknemer. Op die manier zal jouw werknemer minder gestrest zijn voor zulke gesprekken en nog beter gaan presteren.  

Hoe je het nieuwe beoordelen moet invoeren 

Bij het nieuwe beoordelen zet je de werknemer centraal. Om dit mogelijk te maken, moet je zorgen voor regelmatige gesprekken, die ook nog eens betekenisvol zijn. Daarnaast moet je uitgebreid praten over het gedrag van je werknemer, de resultaten van je werknemer en zijn/haar competenties. Tot slot is het belangrijk dat je niet meer uitdrukkelijk gaat letten op de fouten, maar juist meer let op de succesvolle dingen. Die succesvolle dingen wil je dan ook gaan versterken samen met jouw werknemer. 

Het was eerst een eenzijdig proces, maar het verandert dus langzaam in geleidelijke stappen in een proces waar jij en jouw werknemer samen bepalen. Dit betekent dus ook dat jullie samen verantwoordelijk zullen gaan zijn.