
Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom het de moeite waard is om de waarde van een bedrijf te berekenen. Er zijn daarnaast ook tal van verschillende aanleidingen om een bedrijf te verkopen. Dit kan soms een gedwongen verkoop zijn, omdat de eigenaar met pensioen wil, er een fusie opkomst is of door bijvoorbeeld overlijden.
Soms kan het ook zijn dat de uitkomst van de waardebepaling van het bedrijf de aanleiding is om het bedrijf te koop te zetten. De bedrijfswaarde is van tal van factoren afhankelijk en hoe je het ook wendt of keert, nooit 100% objectief. Er zijn een aantal manieren waarop de waarde bepaald kan worden en er zijn gelukkig ook bedrijven met jarenlange ervaring op dit gebied die hierbij kunnen assisteren.
Tip: bedrijven te koop
Tal van factoren spelen een rol bij de waardebepaling
De waarde van een bedrijf kan op basis van diverse vuistregels berekend worden. Een van de aspecten die in meerdere vuistregels terugkomt, is EDITBA wat staat voor de verdiensten van het bedrijf met een aantal aftrekposten, zoals waardevermindering, rente afschrijvingen en belasting. De som op basis van EDITBA is om deze keer vier te doen wat vaak een goede indicatie geeft van de waarde van het bedrijf.
Er zijn echter ook vuistregels die niet op basis van EDITBA werken, maar op een vermenigvuldiging van de Nettowinst. In principe kun je de vuistregels zelf verder uitbreiden met wat er maar voorhanden is qua data. Zo is het soms ook de moeite waard om de intrinsieke waarde of het Eigen vermogen in de som te betrekken.
Het toekomstperspectief wordt soms overzien bij het gebruik van vuistregels
De waarde van een bedrijf kun je nog zo goed en complex berekenen, het blijft een indicatie en de uiteindelijke prijs is wat de koper betaalt, wat niet betekent dat dit gelijk staat aan de waarde. Een aspect dat nog weleens overzien wordt, is het feit dat veel vuistregels alleen naar resultaten uit het verleden kijken en minder gefocust zijn op het toekomstperspectief.
Dit hangt natuurlijk ook erg af van de industrie waarin het bedrijf actief is en hoe gevoelig de markt is voor technologische ontwikkelingen en trends. De afgelopen jaren met de coronapandemie en lockdowns hebben op dat gebied dan ook de waarde geen goed gedaan, terwijl op dit moment het toekomstperspectief er toch een stuk beter uitziet in veel gevallen.