Tips

Doe je je administratie zelf of geef je het uit handen?

administratie
671views

Het doen van je administratie kan best een stevig klusje zijn. Zeker als je organisatie groeit en de uitgaven en inkomsten stijgen, kan het moeilijk zijn om het overzicht goed te behouden en om de tijd vrij te maken die ervoor nodig is om alles goed op een rijtje te hebben. Daarom besteden veel ondernemers dit uit, maar is dit ook iets voor jou? 

Waarom is administratie belangrijk?

Administratie is lang niet ieders favoriete klusje. Ondernemers worden over het algemeen niet ondernemer om lekker met de papieren bezig te zijn. Het is echter wel een belangrijk onderdeel van het ondernemerschap; het in orde hebben van deze papieren is op meerdere fronten van belang. Ten eerste is er het overzicht van de inkomsten. Alles wat binnenkomt, moet vastgelegd worden. Hetzelfde geldt voor de uitgaven; ook dit moet netjes worden vastgelegd, zodat je een duidelijk overzicht hebt van wat er precies allemaal op financieel gebied gebeurt binnen je bedrijf. Zaken als salarisadministratie in Drenthe, maar ook je BTW-aangifte, hebben allemaal een goede papierwinkel nodig om overzichtelijk te blijven. Als je niet meer weet wat eruit gaat en wat erin komt, ga je dit heel snel merken. 

Maak je winst of verlies?

Naast het doorgeven van de cijfers aan de belastingdienst, is het ook belangrijk om dit voor jezelf goed op orde te hebben. Je wilt immers weten of je bedrijf een beetje winstgevend is. Als er meer binnenkomt dan dat er uitgegeven wordt, hou je winst over. Maar heb je dat allemaal niet goed voor ogen, dan kan dat wel eens een vervelende zaak worden. Ondernemers die verlies lijden zonder dat ze dit weten, gaan opeens hele nare verrassingen krijgen. Daarom is het voor jezelf van groot belang om een duidelijk overzicht te hebben op de geldstromen, zodat je precies weet hoe je bedrijf er financieel voorstaat. Het kan echter goed zijn dat je helemaal niet zit te wachten op dit soort werk. In dat geval kan je het ook uit handen geven.

De voordelen van een administratiekantoor
Een administratiekantoor kan al dit werk van je overnemen. Ze houden bij wat er binnenkomt, ze houden bij wat er naar buiten gaat en zodoende weten ze dus precies hoe gezond je bedrijf is. Op die manier kunnen ze ook waarschuwen als er niet goed gaat, of juist advies geven over investeringen, omdat het gewoon lekker gaat. Je kan bij een administratiekantoor ook kiezen wat je wel en niet uit handen geeft. Als jij bepaalde zaken liever zelf doet, maar bijvoorbeeld de salarisadministratie liever aan een expert overlaat, dan is dat geen enkel probleem. In goed overleg wordt een plan samengesteld, waar beide partijen goed mee kunnen leven en dat voor de meeste rust zorgt. En is dat eenmaal geregeld, dan weet je zeker dat je administratie niet meer voor onnodig gedoe gaat zorgen en dat je altijd weet hoe het met je bedrijf gaat. En die rust zorgt er vervolgens weer voor dat jij je weer helemaal kan richten op het ondernemen.