Tips

Een nog beter bedrijf worden? Investeer in linkbuilding!

seo
240views

Een lonende marketingstrategie is zoekmachine optimalisatie door middel van linkbuilding. Onder andere linkbuilding uitbesteden kan een website de nummer één positie in Google bezorgen, waardoor er meer mensen de website zullen bezoeken. Dat betekent dus meer winst. Voordat de dollartekens in je ogen verschijnen is het uiteraard handig om te weten hoe dit in z’n werk gaat.

Linkbuilding is een internationale SEO strategie die ervoor zorgt dat er meer links bestaan naar één bepaalde website. Hoe meer links er bestaan naar een website, hoe meer Google de website beschouwd als ‘relevant’. De links worden gelinkt aan zoekwoorden in artikelen die op derde websites worden geplaatst. De links moeten in artikelen van kwaliteit zitten, zodat Google de artikelen beschouwt als ‘echt’. Om ervoor te zorgen dat de links zo veel mogelijk resultaten opleveren spelen verschillende dingen een rol.

Waar moet je rekening mee houden bij linkbuilding?

Allereerst is de website waarop de link geplaatst wordt belangrijk. Deze moet betrouwbaar zijn, en geen slechte reputatie hebben. De links worden dus aan zoekwoorden ‘gekoppeld’. Het is belangrijk dat die zoekwoorden relevant zijn voor de website waarnaar verwezen wordt. Voor bijvoorbeeld een website van een winkel die boormachines verkoopt in Almere zijn de zoekwoorden ‘Boormachine Almere’ relevanter dan ‘winkel Almere’. Ook de link die aan het zoekwoord is gekoppeld moet relevant zijn. Als de link aan ‘boormachines Almere’ verwijst naar een pagina met informatie over schroeven, daalt de waarde van de link voor Google. Ook het aantal links in een artikel speelt een rol. Het is (helaas) niet zo dat je miljoenen linkjes naar een website kan plakken op een andere website. Dan daalt de waarde van de links, en levert het geen hoger resultaat in Google op. Het beste is om subtiel een aantal keer te verwijzen naar een website. 

Linkbuilding uitbesteden

Voor linkbuilden kun je een marketingbureau inschakelen. Zij kunnen, afhankelijk van hoeveel concurrentie er op een zoekwoord is en hoe bekend de desbetreffende website is, in een bepaalde tijd de website populairder maken.